Wednesday, February 09, 2011

Contoh ayat pengenalan surat kiriman rasmi

1. Berhubungan dengan perkara di atas, saya selaku wakil penduduk di sini ingin membuat bantahan kepada pihak tuan. Bantahan tersebut berhubung dengan rancangan Majlis Perbandaran Tawau yang akan menjadikan kawasan yang berhampiran dengan tempat kediaman kami sebagai tapak pembuangan sisa toksik.

2. Saya selaku setiausaha JKKK, Kampung Tanjung Batu Laut Tawau dengan segala hormatnya ingin menarik perhatian YB Datuk kepada perkara di atas, iaitu membuat permohonan bagi memajukan tanah terbiar di kampong ini.

3. Dengan hormatnya dimaklumkan bahawa saya sebagai seorang pendudukan di perumahan yang tersebut di atas, ingin membuat aduan tentang masalah penyelahgunaan kemudahan awam seperti taman permainan, tandas awam, kerusi rehat, telefon awam, dan lain-lain. Untuk makluman tuan, kebanyakan prasarana tersebut telah dilaku musnah oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan kini tidak dapat digunakan lagi.

4. Merujuk kepada perkara di atas tersebut, saya ARL, Ketua pelajar ingin membawa kepada pengetahuan tuan tentang rasa tidak puas hati pelajar terhadap perkhidmatan yang disediakan oleh pihak pengusaha kantin sekolah kita.

5. Merujuk kepada perkara tersebut di atas, saya selaku Ketua pelajar ingin menarik perhatian YAB kepada beberapa masalah yang dihadapi oleh penduduk di sini. Walaupun terletak dalam kawasan Parlimen Tawau, mukim yang berada di bawah jagaan saya ini telah lama dipinggirka.

6. Merujuk kepada perkara di atas, dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa saya selaku Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Pelajar di sekolah ini mengundang tuan memberikan suatu ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tawau pada hari Khamis, bersama 24 Mac 2011.

7. Baru-baru ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengeluarkan pekeliling yang menyatakan bahawa pelajar sekolah dibenarkan untuk membawa telefon ke sekolah. Penggunaan tersebut dibenarkan dengan syarat pelajar mengikut peraturan penggunaan yang telah ditetapkan. Pada pandangan saya, tindakan tersebut tidak praktikal kerana usaha tersebut lebih banyak membawa keburukan daripada kebaikan. Walaupun keputusan Kementerian Pelajaran membenarkan murid membawa telefon bimbit secara bersyarat ke sekolah, saya tidak yakin bahawa mereka akan mematuhi peraturan itu.

2 comments:

  1. seperti aung dan tebing.

    ReplyDelete
  2. ..............................................tdk berguna

    ReplyDelete